SLEDUJTE novinky.
Nakúp ešte za 23,50€a dopravu máš zadarmo
Ešte u nás nemáte účet?
Ak ste už hľadali na trhu dostupný palmový olej z udržateľných zdrojov, pravdepodobne ste sa už stretlis touto skratkou či organizáciou. RSPO alebo Roundtable on sustainable palm oil zabezpečuje globálny štandard pre udržateľný palmový olej. Pokiaľ však o tejto certifikácii počujete prvýkrát, nezúfajte, všetko potrebné sa dozviete v tomto článku.
Výrobcovia aj spotrebitelia berú čoraz väčší ohľad na environmentálne následky a stopy produkcie olejov. Do popredia sa v tejto oblasti dostáva predovšetkým palmový olej, ktorý býva niekedy spájanýs neekologickými a nešetrnými praktikami voči životnému prostrediu. Kvôli vzrastajúcim požiadavkám na udržateľné získavanie surovín a globálnym obavám pred nešetrnou produkciou palmového oleja bola vytvorená certifikácie RSPO. Tento certifikát slúži ako záruka pre zákazníkov, že produkcia palmového oleja prebiehala udržateľnou formou voči životnému prostrediu. Producenti palmového oleja sú certifikovaní po absolvovaní prísnej kontroly výrobných a pestovateľských postupov. Až po splnení všetkých požiadaviek vychádzajúcich z RSPO princípov a kritérií je udelený certifikát. Zároveň, v prípade negatívnej zmeny vo výrobnom a produkčnom procese, môže byť tento certifikát odňatý. Ďalej dochádza ku kontrole celého spracovateľského reťazca, aby sa predišlo aj zmiešavaniu certifikovaných olejov s necertifikovaným či z olejmi získanými neekologickými praktikamibez správneho označenia vzniknutého výrobku.
Existuje niekoľko certifikátov, ktoré výrobcovia môžu získať. V prípade čistého udržateľného palmového oleja sú dve kategórie.• IP (identity preserved) v tomto prípade možno vysledovať palmový olej až priamo k jeho jedinému zdroju.• Segregovaný olej – v tomto prípade je certifikovaný udržateľne získaný palmový olej udržovaný zvlášťod necertifikovaného, ale získava sa zmiešavaním viacerých certifikovaných palmových olejov od rôznych dodávateľov, tj. pochádza z rôznych certifikovaných zdrojov. Opäť možno odsledovať olej až k jeho pôvodným výrobcom. Existuje aj označenie Mixed – zmiešaný, kedy palmový olej nie je 100 % získaný z udržateľných zdrojov,ale naopak vzniká miešaním udržateľne a konvenčne získaného palmového oleja. Snaha získať toto označenie je tiež častá medzi producentmi, nakoľko sa jedná o lacnejší a rýchlejší proces, ako v prípade produkcie palmového oleja zo 100 % udržateľných zdrojov.
Možno aj vy rozmýšľate nad tým, čo všetko sa skrýva pod označením udržateľný palmový olej. Podľa RSPO smerníc sa jedná o palmový olej, ktorý bol získaný pod podmienkou, že producenti rešpektovali a bralido úvahy miestne obyvateľstvo, nedošlo k odlesneniu chránených území a minimalizoval sa dopad produkcie na životné prostredie. Byť členom RSPO neznamená pre výrobcu, že automaticky produkuje iba certifikovaný palmový olej. Členstvo v RSPO však znamená časovo ohraničený záväzok k udržateľnejšej produkcii a členovia takisto musia vykázať plnenie úloh pre dosiahnutie tohto cieľa. Samotná produkcia oleja musí prejsť schvaľovaním a až tak člen RSPO získa certifikát pre produkovaný palmový olej.
O ekologickej neudržateľnosti produkcie palmového oleja sa toho napísalo veľa. Napriek tomu zostáva faktom, že tento olej má univerzálne využitie od potravinárstva po kozmetiku a v niektorých výrobkoch by ho bolo náročné nahradiť, prípade by sa cena produktu niekoľkonásobne zdvihla.Aj preto vznikajú organizácie ako RSPO, ktoré sa snažia priviesť producentov olejov k udržateľnejším praktikám a zároveň vniesť transparenciu do celého produkčného reťazca. Vďaka ročným správam členov RSPO je možné vysledovať, koľko palmového oleja jednotliví producenti používajú a vyrábajú a akú formu certifikácie používajú. Vďaka tomu majú v konečnom dôsledku konzumenti viac informácií pred kúpou daného produktu a môžu sa rozhodnúť pre výrobok zo surovín získaných udržateľnejším spôsobom.
Počuli ste o už o RSPO alebo o certifikácii palmového oleja? Používate palmový olej vo svojich výrobkoch?
Napíšte nám váš názor či postrehy a rozprúďme konverzáciu o certifikácii a kvalite surovín na marketing@handymade.skZa prínosný článok ďakujeme Ivane Jačalovej.